با حضور مجازی دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی ریاست جمهوری:

دومین کنفرانس ملی مدیریت منابع انسانی پایدار در دانشگاه مازندران برگزار شد

  • 26 May 2025
  • کد خبر: 3736546
  • 1408

دومین کنفرانس ملی مدیریت منابع انسانی پایدار در دانشگاه مازندران برگزار شد

با حضور مجازی دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی ریاست جمهوری:

دومین کنفرانس ملی مدیریت منابع انسانی پایدار در دانشگاه مازندران برگزار شد

       به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، دومین کنفرانس ملی مدیریت منابع انسانی پایدار با ارتباط مجازی دکتر سید مهدی شریفی دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی ریاست جمهوری، مسوولان و اساتید دانشگاهی و محققان و کارآفرینان کشور در سالن اجتماعات کتاب‌خانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه برگزار شد.

       بر اساس این گزارش، دکتر ابراهیم صالحی عمران سرپرست دانشگاه مازندران در آیین افتتاح این کنفرانس ملی، اساسی‌ترین کارکرد این همایش‌ها را برقراری ارتباط علمی دقیق میان اساتید و دانشجویان عنوان کرد و افزود: هدف عمده برگزاری این برنامه‌ها در محیط‌های دانشگاهی این است که دانشجویان را درگیر مباحث علمی کنیم و امیدوارم که در آینده، این دانشجویان هم در نقش استاد و مسوول به این روند ادامه دهند.

      دکتر صالحی عمران با تاکید بر این‌که اصل رشد و توسعه یک کشور به مسایل مختلفی وابسته است، اظهار داشت: به روایت همه کسانی که در حوزه رشد و توسعه فعالیت می‌کنند، مهم‌ترین شاخص پیشرفت اجتماعی کشور، منبع نیروی انسانی آن است که با شایستگی‌هایی که در این منبع وجود دارد، به ارتقا و توسعه کشور کمک شایانی خواهد کرد.

       سرپرست دانشگاه مازندران با اشاره به این‌که آنچه برای توسعه مدیریت منابع انسانی پایدار مهم بوده و اساس نهادهای آموزشی نیز به‌شمار می‌رود، ریشه‌های شکل‌گیری دانش و تربیت و آموزش مهارت در دورانی است که در نهاد عمومی آموزش گذرانده می‌شود و ما به راحتی از کنار آن عبور می‌کنیم. حتی نهادهای آموزش غیررسمی که در جامعه وجود دارند نیز در توسعه منابع مدیریت منابع انسانی موثرند و به همین دلیل، نهادهای آموزشی به‌ویژه دانشگاه‌هایی که مباحث مدیریتی را به‌عنوان یک رشته تخصصی پیگیری می‌کنند، در شکل‌گیری نهادهای مدرن مدنی و ساختار یک دولت بسیار مهم است.

      رییس انجمن آموزش عالی ایران با اشاره به اقدامات انجام‌شده در حوزه توسعه منابع انسانی در دوران بعد از انقلاب و به‌خصوص پس از جنگ، رشد و گسترش سیستم‌های آموزش عالی در این دوران را مثبت ارزیابی کرد و تصریح کرد: یکی از مهمترین موضوعات در دوران بعد از جنگ، بحث بازسازی کشور و ترمیم اساسی توسعه منابع انسانی بود که رشد دانشگاه‌ به‌عنوان مهم‌ترین رکن این رخداد، ملموس و غیر قابل انکار است.

      دکتر صالحی عمران با اشاره به تاریخچه و هدف تاسیس دانشگاه در ایران که بر مبنای تشکیل دولت و نیروی انسانی متخصص در حوزه‌های مختلف کشور شکل گرفت، به بررسی روند رو به رشد آن در حدود یک قرن گذشته پرداخت و خاطرنشان کرد: نیاز به اصلاحات در تربیت منابع انسانی به‌ویژه در سال‌های اخیر، بسیار مورد توجه صاحب‌نظران این عرصه قرار گرفت و تیغ تند انتقادات را متوجه سیستم‌های آموزشی و آنچه که در حوزه توسعه منابع انسانی می‌گذرد، کرد. این‌که ما در بهره‌وری منابع انسانی و گسیل فارغ‌التحصیلان کارآمد به جامعه و کنترل موضوع اشتغال و بیکاری فارغ‌التحصیلان و هم‌چنین مهاجرت نخبگان و فرار مغزها، تا چه میزان موفق عمل کردیم.

      سرپرست دانشگاه مازندران در ادامه به پژوهش‌های جهانی در خصوص سنجش ظرفیت استفاده از سرمایه انسانی کشورها و دسته‌بندی صورت‌گرفته بر این اساس اشاره کرد و گفت: آخرین آمارها نشان می‌دهد که ما در بین صدوسی کشور مورد ارزیابی، رتبه مناسبی نداریم و از لحاظ استفاده از ظرفیت سرمایه انسانی در جایگاه صدوچهار قرار داریم و نکته جالب این گزارش‌ها این است که طبق آنالیز سنجش سرمایه انسانی، کمترین امتیاز در بخش‌های مشارکت اقتصادی و به‌کارگیری منابع انسانی مشاهده می‌شود و این رتبه مناسبی نیست.

       سرپرست دانشگاه جامع استان با اشاره به عدم توازن میان سن آموزش و رشد اقتصادی افزود: این رخداد باعث بروز" بی‌فایدگی سرمایه انسانی" و افزایش بیکاری فارغ‌التحصیلان می‌گردد. با توجه به ابهاماتی که در خصوص توسعه منابع انسانی صورت گرفت، باید پرسید که نقش نظام‌های آموزشی چیست؟ و آیا می‌تواند تقاضای اجتماعی را به طرف خود بکشاند؟ دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در دنیا بسیار مورد توجه‌اند و بخش عظیمی از منابع انسانی داخلی و خارجی را به سمت خود می‌کشانند. اما این سوال در نظام‌های آموزشی ایران مطرح است که آیا دانشگاه می‌تواند تقاضای اجتماعی را نیز به طرف خود جذب کند؟ کارفرمایان و صنعت، چقدر راغب به جذب دانش‌آموختگان هستند؟ متاسفانه آمار کنکوری نشان‌دهنده عدم استقبال جدی پسران جهت ورود به دانشگاه است و این اتفاقات بر روی آینده توسعه منابع انسانی کاملا اثرگذار است و ادامه این روند باعث از بین‌رفتن اعتماد اجتماعی آموزش عالی و از دست‌رفتن هویت منابع انسانی می‌شود.

       نماینده وزیر علوم در استان با اشاره به لزوم تربیت نیروی انسانی منطبق با تحولات آتی جهان نوین، اظهار داشت: در این کنفرانس می‌توان از ابعاد مختلف به این سوالات پاسخ داد. امروزه جهت‌گیری اقتصادی در اقتصادهای پلت‌فرم است و اقتصاد پلت‌فرمی بسیاری در دنیا وجود دارد که کشور خودمان هم تا حدودی در این عرصه وارد شده و باید دید که نظام توسعه منابع انسانی تا چه اندازه به این سمت میل پیدا کرده است. امروزه تنها برگزاری یک کارگاه و صدور مدرک و گواهی، پاسخ‌گوی نیاز جامعه نیست و شایستگی‌های سخت و نرم و مهارت‌های هیبریدی را طلب می‌کند که باید بر اساس آن، در حوزه‌های مختلف تحقیق و پژوهش کرد و به سوالات پاسخ داد.

       دکتر صالحی عمران از سرمایه‌های اخلاقی به‌عنوان یکی دیگر از مولفه‌های مهم در ادبیات مدیریت منابع انسانی نام برد و اظهار امیدواری کرد که برگزاری چنین برنامه‌هایی منجر به تربیت نسل نخبه و توانمند منطبق با نیازهای جامعه گردد.

       دکتر سید مهدی شریفی؛ دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی ریاست جمهوری نیز در این همایش با اشاره به اینکه صنایع فرهنگی، همان صنایع خلاق هستند و هیچ تفاوتی با هم ندارند، گفت: صنایع فرهنگی مسوول تولید محتوای فرهنگی، تولید کتاب، تولید اندیشه، گردشگری، صنایع دستی، سینما و ... هستند. برای این که بین دو واژه صنعت فرهنگی(به معنای انحراف حکومت) و صنایع فرهنگی که امر با ارزشی است، اشتباهی صورت نگیرد، نام صنایع فرهنگی را صنایع خلاق گذاشتند.  

       دکتر شریفی با تاکید بر شیوه برخورد متفاوت با کارکنان صنایع خلاق در سازمان بیان کرد: با کارکنان صنایع خلاق یا صنایع فرهنگی باید با راه و رسم دیگری برخورد کرد، نباید با همان شیوه‌ای که با صنایع دیگر برخورد می‌شود با آنها هم همان‌گونه برخورد شود. کارکنان صنایع فرهنگی، عقل و فناوری‌های نرم هستند و به‌دنبال آن هستند که بتوانند قدرت نرم یک کشور را افزایش دهند.

       دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی ریاست جمهوری افزود: کارکنان صنایع خلاق به دنبال تغییر نگرش، رفتار و تربیت انسان‌ها هستند بر این اساس با افرادی که در پی تولید ابزار و وسیله هستند بسیار تفاوت دارند. هم‌چنین کارکنان صنایع خلاق، بسیار نرم‌تر و حساس‌تر هستند و نیاز به آسودگی شغلی و خودمختاری دارند.

       دکتر ابوالحسن حسینی، عضو هیات علمی دانشگاه مازندران و دبیرکل همایش نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت مدیریت منابع انسانی گفت: منابع انسانی پایدار، سرمایه‌ای برای آینده و ضرورتی برای امروز می‌باشد. به دلیل تغییرات گسترده‌ای که در محیط کار اتفاق افتاده، مدیریت منابع انسانی از اهمیت زیادی برخوردار است. هم‌چنین در این‌خصوص، تکنولوژی، مهاجرت و فرسودگی شغلی از جمله مهم‌ترین عواملی است که تغییرات محیط کار را ایجاد کرده است.

       دبیرکل همایش در ادامه بیان کرد: مدیریت منابع انسانی پایدار یعنی این‌که ما بتوانیم استراتژی‌ها و شیوه‌هایی را در حوزه مدیریت منابع انسانی در نظر بگیریم که بتواند اهداف مالی ما را تامین کند و نگاه بلند‌مدت داشته باشد. مدیریت منابع انسانی موجب بهبود عملکرد سازمان، رفاه و رضایت شغلی کارکنان، افزایش مسوولیت اجتماعی‌، ایجاد سرمایه اجتماعی و... می‌شود که با تنوع و عدالت در محیط کار، ایجاد علاقه به محیط کار، یادگیری مادام‌العمر و سلامت روان نیروی انسانی می‌توان آن را ایجاد و اندازه‌گیری کرد.

       دکتر حسینی در انتها با اشاره به هدف برگزاری این همایش بیان کرد: هدف از برگزاری این همایش این بود که پیوندی میان دانشگاه و صنعت ایجاد کنیم و از تجربیات صنعت‌گران در خصوص مدیریت منابع انسانی استفاده کنیم تا بتوانیم راه‌حل‌هایی را در این زمینه ارایه دهیم و به همین منظور در این همایش تعداد 75 مقاله با کیفیت بهتر نسبت به سال گذشته، پذیرش شده است.

       یادآور می‌شود: در ادامه این مراسم، نشست‌های تخصصی در قالب کارگاه و ارایه مقاله در 3 سالن برگزار گردید.

 

روابط عمومی دانشگاه مازندران​​​​​​​